Klachtenregeling

Kinderdagverblijf Babysteps

Interne procedure

Bij voorkeur maken ouders/verzorgers een klacht eerst bespreekbaar bij de directe betrokkenen. Mocht dit niet leiden tot een bevredigende oplossing dan kan er een officiële klacht worden ingediend. Deze officiële klacht dient schriftelijk kenbaar gemaakt te worden bij de leidinggevende via info@kdv-babysteps.nl.

De leidinggevende zal de klacht in behandeling nemen. Mocht de klacht een vermoeden van kindermishandeling betreffen, dan treedt de meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling in werking. De interne klachtenprocedure wordt daarmee afgesloten.

Nadat de klacht in behandeling is genomen, zal de leidinggevende contact opnemen met de betrokkene en eventueel de oudercommissie bij de klachtenprocedure betrekken. Binnen ten minste 6 weken na het indienen van de klacht, zal een schriftelijk en gemotiveerd oordeel, inclusief concrete termijnen waarbinnen eventuele maatregelen zullen worden gerealiseerd, verstuurd worden naar de ouder.

Externe procedure

Mocht interne klachtafhandeling niet leiden tot een bevredigende oplossing, dan staat ouders de weg vrij naar informatie, advies en mediation bij de Geschillencommissie Kinderopvang, gevestigd in Den Haag. Of het aanmelden van het geschil bij de Geschillencommissie via www.degeschillencommissie.nl.

Situaties waarin ouders rechtstreeks een geschil kunnen indienen:

  1. De kinderopvangorganisatie heeft niet binnen 6 weken gereageerd op de schriftelijke klacht.

  2. De ouders en de kinderopvangorganisatie zijn het niet eens geworden over de afhandeling van een klacht binnen 6 weken.

  3. De kinderopvangorganisatie beschikt niet over een adequate klachtenregeling.

In uitzonderlijke gevallen mogen ouders meteen een geschil indienen bij de Geschillencommissie Kinderopvang als in redelijkheid niet van ouders kan worden verlangd dat zij eerst een klacht indienen bij de kinderopvangorganisatie. Dit kan bijvoorbeeld zijn bij klachten over intimidatie of wanneer ouders bang zijn dat het voorleggen van hun klacht vervelende consequenties kan hebben. De Geschillencommissie beoordeelt in individuele gevallen of aan de voorwaarden hiervoor wordt voldaan.

Jaarverslag klachten KDV Babysteps maakt jaarlijks een verslag van de klachten die in dat jaar zijn binnengekomen. Dit verslag wordt voor 1 juni van het volgende jaar opgestuurd naar de GGD-inspectie.

Een uitgebreide klachtenregeling is opgenomen in ons pedagogisch beleidsplan.

Samen groeien, ontdekken en spelen

Contact

Adres

Contact